onsdag 24 juli 2013

Pinterest (och lite Facebook)


Har nu startat ett konto på Pinterest. Enkelt till en början då jag valde att skapa det via mitt Facebook-konto. (Min matte har tidigare försökt skaffa sig ett Pintrest-konto men det gick inte då hon inte hade vare sig Facebook eller Twitter vid det laget). När man går denna väg får man upp följande mening som jag tycker känns lite skrämmande:
"Pinterest vill ha åtkomst till din offentliga profil, vänlista, e-postadress, födelsedag, personlig beskrivning och gilla-markeringar." I denna läget klickade jag på OK, men vad hade hänt om jag nekat dem detta, tro?
Var sen "som vanligt" tvungen att börja följa några för att komma vidare i skapandet av mitt konto. Här valde jag att följa några katter och böcker – då jag älskar att läsa. Skapade mig sen en board och letade upp bilder på läsande katter. Råkade repinna en bild (det blev som en dubblett) och det var först inte helt självklart hur man tog bort den.

Meningen är att man ska ge en beskrivning till varje bild/pin och har gissat att det egentligen vore smartast att skriva på engelska, men jag hade bestämt mig från början att hålla mig till svenska i detta prjekt. Gissar också att man som på Twitter och Tumblr borde använda hashtags, men då jag inte är tillräckligt insatt än, så avvaktar jag detta.

Nu när jag skapat en board så ligger dessa än så länge överst på min förstasida på Pinterest och därefter alla andras pins som jag följer (lite som på ens Facebook-konto). Det är också enkelt att repinna därifrån och då finns det redan en beskrivning men den kan man ändra om man vill. Såg även att man kan skapa hemliga boards, men får se om det blir aktuellt för min del. Har nu också valt att koppla detta till Facebooks timeline.

Har under de senaste dagarna använt mig av Facebook mer och mer, men har ännu inte blivit förälskad. Det känns som om minsta grej jag gör ska basuneras ut, och när jag loggar in på mitt konto så är det första jag ser alla de små grejer som mina vänner har gjort. Det känns liksom onödigt mycket samtidigt som det känns som om jag tjuvkikar i deras förehavanden. Och sen kommer alla deras vänner upp med kommentaren: ”Personer du kanske känner”. Återigen hetsen med att skaffa vänner. Låt mig vara, Facebook!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar