måndag 29 juli 2013

Två veckor

Nu har jag pysslat lite i olika sociala medier de senaste två veckorna och lär mig hela tiden nya saker och får nya vänner på Facebook (nja, de är väl mattes vänner egentligen men det är mig de blir vän med nu). Men jag kan nu i alla fall rätt så enkelt dela olika medier (egna och andras), jag kan retweeta och följa folk. Alltid något på två veckor!

Har ännu inte lärt mig hur jag kopplar denna blogg till mitt Facebook-konto, alltså hur man får upp ett meddelande där när jag skrivit ett nytt inlägg. Måste kolla närmare på det. Det närmaste jag kom var att jag kunde få upp en ikon här på bloggen med info om mitt Facebook-konto, men det var ju den andra vägen jag ville ha, så jag tog bort den. Gör nu ett test med tjänsten NetworkedBlogs och ser om det kan funka.

Har funderat mycket på vad som kommer att ske när jag sen kommer att stänga ner allt. Kommer alla mina likes försvinna – alltså både när jag gillat något och när någon gillar något på mina sidor. Om jag har gillat ett YouTube-klipp, försvinner det ett gillande då? När mitt Facebook-konto försvinner, kommer all min aktivitet raderas från mina vänner? Försvinner alla mina tweets – och vad händer om det blivit retweetade?

Fann en ny tjänst när jag var inne på en bok på Bokus och såg att det fanns färdiga ikoner (som det finns nästan överallt nu för tiden) där man kunde gilla på Facebook, Twittra om den och pinna den på Pintrest. Jag undrade då om man kunde nyttja Instagram på något sätt, men så verkar inte vara fallet, men jag då såg jag något jag inte lagt märke till förut: StumbleUpon. Har bara testat det lite lätt, kändes lite som Pintrest, att man ska skapa en egen så att andra kan följa. Man kan aktivera ett konto via sitt Facebook-konto (så som med allt annat) och sen var det bara att sätta igång. Man ska berätta vilka intressen man har och sen ska de rekommendera andras konton där som man får gå igen om och ge tumme upp och tumme ner så att ens profil blir tydligare. Jag fann direkt roliga bilder på katter som jag enkelt pinnade till en ny board på min Pintrest, men hur jag skapar min egen här på StumbleUpon har jag inte riktigt listat ut än och känner mig inte helt manad att göra det.

Behöver nu vila lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar